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학술지명 다문화교육연구
제목(원어) 사회경제적 취약계층 학생의 진로결정 시 진로정보 획득수준 영향 요인 탐색
제목(영어) Factors associated with socioeconomically disadvantaged students' informed career decisions
키워드(원어) 진로결정, 진로정보 획득수준, 사회경제적 취약계층
키워드(영어) career planning, informed career decision, socioeconomically disadvantaged students
저자 송효준 (HYOJUNE SONG, 여성가족부 )
차윤경 ( CHA YUN KYUNG, 한양대학교 )
이전이 ( Jeon-Yi Lee, 한양대학교 )
초록(원어)
본 연구는 사회경제적 취약계층 학생의 진로결정의 질에 영향을 미치는 요인을 탐색하기 위해 수행되었다. 구체적으로, 자신의 적성이나 흥미, 희망 진학계열 및 진학전공에 대한 정보, 직업세계에 대한 이해 등을 가지고 잠정적으로 미래 진로에 대한 의사결정을 내린 청소년이 획득한 진로정보의 양을 ‘진로결정 시 진로정보 획득수준’이라고 정의하고, 사회경제적 취약계층 청소년이 진로결정 시 충분한 진로정보에 근거한 진로결정을 하는 것과 관련이 있는 요인을 탐색하였다. 이를 위하여 한국직업능력개발원에서 수집한 한국교육고용패널조사(KEEP)의 일반계 고등학교 3학년 코호트 1차년도 자료(2004년)와 중학교 3학년 코호트 4차년도 자료(2007년) 가운데 일반계 고등학교 3학년 시점 자료를 활용하였다. 분... 더보기
초록(영어)
This study intended to identify factors associated with informed career decision making among socioeconomically disadvantaged students. Data for the study came from the Korean Education & Employment Panel (KEEP), whereby we analyzed extensive information on career decisions among 18 year-old students. The findings suggested that students who made well-informed decisions about their career paths despite low socioeconomic status tended to have participated in school-based career exploration programs, had a sound understanding of their own career aptitudes, and received positive attention and support from their parents. This result provides educators and social workers with useful evi... 더보기
분야 교육학
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